De deeltijdopleiding Regie Fictie begint met de module Storytelling.

Om een film te kunnen maken, heb je een goed filmisch verhaal nodig. Daarom besteden we de eerste negen weken van deze module helemaal aan het schrijven van een goed script voor een korte fictiefilm.

De module Storytelling maakt deel uit van onze uitgebreide modulaire Opleiding Regie Fictie.

Centraal tijdens deze module staat ‘de noodzaak’; als maker moet je kunnen beargumenteren waarom jouw verhaal verteld moet worden. Je leert je ideeën te ontwikkelen op basis van verschillende verhaalstructuren. Je definieert de hoofdpersonen en onderzoekt de protagonist, antagonist en archetypes.

Zodra jouw idee concreet is verleg je je focus naar de synopsis. Je leert hoe je de juiste vorm en inhoud van een synopsis schrijft. Vervolgens werk je naar  een scenario toe op basis van jouw synopsis.

Je rondt de Module Storytelling af met een eerste versie van je eigen geschreven scenario voor een korte film welke de basis vormt voor de rest van de uitgebreide Opleiding Regie Fictie.

Deze module is ontwikkeld voor nieuwkomers en filmmakers die hulp kunnen gebruiken bij het ontwikkelen van een eigen scenario.

Het totale programma neemt 9 weken in beslag. Je kunt kiezen voor overdag van 09:00 – 16:00 uur (m.u.v. zaterdag van 09:30 – 16:30 uur) of de namiddag + avond van 15:00 – 21:30 uur.

Heel praktische bekijken we hoe het eraan toe gaat op een filmset en wat er precies wordt verwacht van jou als regisseur. Vervolgens zoeken we door middel van inspiratie-oefeningen naar de verhalen die jij graag zou willen vertellen.

Filmen is emotie

Film is als medium voornamelijk geschikt om emotie te over te brengen. Het is dus van het grootste belang om in jouw toekomstige film emotie te gaan voelen. In de les ervaar je hoe emotie en informatie in film werkt en hoe je daar als maker invloed op kunt uitoefenen.

Wanneer je je verhaal ziet als een hoofdpersoon die steeds ingewikkeldere hindernissen moet ondergaan, kom je vanzelf uit op een structuur. We bespreken uitgebreid de klassieke drie-akte-structuur en we bekijken ‘inciting incidents’, ‘het motorisch moment’(plotpoint 1) en het point of no return’ (plotpoint 2). Gezamenlijk zoeken we uit hoe deze structuurelementen jou kunnen helpen om je film idee nog verder aan te scherpen.

Personages

Verder gaan we uitgebreid in op je personages: wat willen ze bereiken en wat hebben ze eigenlijk nodig? We verzinnen mogelijke doelen en hindernissen om het je hoofdpersonage zo moeilijk mogelijk te maken.

Film is ontsproten aan een lange traditie van verhalen vertellen. We bespreken de geschiedenis van film en vervolgens welke invloed die het heeft op hoe mensen beelden lezen. We hebben het over de gulden snede, wat kadrering ons vertelt en de betekenis van het Kuleshov- effect. Hierna ga je aan de slag met het visualiseren van een idee.

Scenario schrijven

Je leert de regels voor de opmaak van een conventioneel scenario en de reden waarom hier regels voor bestaan.

Openingsscènes

Je kunt maar 1x een goede eerste indruk maken en dat is dan ook precies wat jouw openingsscène moet doen

Mensen zeggen meestal niet wat ze eigenlijk bedoelen. Hoe ga je hiermee om in je script? Hoe schrijf je goede dialogen die de kijker iets vertellen over je hoofdpersonage zonder dat ze directe informatie verschaffen. Hoe laat je de kijker weten wat je personages eigenlijk bedoelen te zeggen? Je speelt elkaars dialogen uit, zodat je meteen kunt zien hoe geschreven woorden overkomen.

Verhaal vs vertelling

Je leert het verschil tussen het verhaal (het plot) en dat wat de regisseur eigenlijk wil vertellen (de premisse). Je zoekt uit wat jij precies zegt met jouw verhaal en hoe je dit aan de kijker kunt communiceren.

Je past al het eerder geleerde toe in de analyse van een film. En vervolgens analyseer je ook je eigen script en dat van klasgenoten.

Regievisie

Als regisseur heb je vaak een heel specifiek beeld in je hoofd van hoe de film eruit moet zien. Met je regievisie leer je dat beeld te verwoorden.

Aanscherpen scripts

Aan het eind van deze module bekijken we nog eenmaal kritisch jouw script. Hoe kun je jouw vertelling nog beter maken?

Tot slot

Tegen het einde van deze module heb je dan een volledig, visueel filmscript en een regievisie geschreven. Met deze documenten kun je door naar de volgende module.

Als omschreven bij betaalwijze kun je de onderwijssom maandelijks in delen betalen. Zo hoef je niet in één keer de volledige cursussom over te maken en kun je de kosten over meerdere maanden spreiden.

Paasheuvelweg 5, 1105 BE Amsterdam, Nederland

Na de Module Storytelling zet je de volgende stap tijdens de Module Cinematografie waarin alle technische aspecten van het filmen centraal zullen staan.

De Module Storytelling maakt onderdeel uit van ons uitgebreide curriculum. Hieronder kun je de samenstelling van ons curriculum vinden alsook onze andere opleidingen.

Opname