Cinematografie is de tweede module van onze uitgebreide Opleiding Regie Fictie. Gedurende deze module staat het ontwikkelen van jouw cinematografische visie centraal en leer je gebruik te maken van de professionele camera; om jouw verhaal zo optimaal mogelijk over te brengen ga je op zoek naar de juiste vorm en stijl alsmede de compositie en het licht voor je scenario.

Je leert alles over camera, decoupage, shotlists, lensgebruik en licht. Je leert je scenario om te zetten naar beeld en je eindigt de module met een cinematografische visie.

Je creëert jouw eigen ‘visie op beeld’ door middel van het schrijven en ontwikkelen van een cinematografische visie; je leert omgaan met de camera en lenzen en je leert licht op de juiste wijze toe te passen. Tevens leer je om zelfstandig een decoupage te maken.

Je rondt de opleiding af met een cinematografische visie en je beheerst alle kennis die nodig is om als regisseur effectief te communiceren met een D.o.P.

Deze module is ontwikkeld voor diegenen die de voorgaande Module Storytelling goed hebben afgerond en/of nieuwkomers en  filmmakers die de techniek van cinematografie (beter) willen beheersen. Er zal een (online) intakegesprek plaatsvinden om te evalueren of je de module kunt volgen. Amsterdam Film School heeft scenario’s beschikbaar om mee te werken tijdens de opleiding.

Het totale programma neemt 9 weken in beslag. Je kunt kiezen voor overdag van 09:00 – 16:00 uur (m.u.v. zaterdag van 09:30 – 16:30 uur) of de namiddag + avond van 15:00 – 21:30 uur.

We starten de module met de introductie van cinematografie. Je leert alles over visuele vertellingen en we analyseren verschillende genres en stijlen. Tevens maak je voor het eerst kennis met de professionele camera. Je bespreekt je scenario met onze docent en je licht toe wat je voor ogen hebt qua cinematografie.

Het ontwikkelen van een cinematografische visie staat tijdens deze module centraal. We delen de visie op in drie hoofdonderdelen:

Vorm & Stijl
Compositie & Kader
Licht & Kleur

Op basis van je scenario ga je op zoek naar bovenstaande elementen en verwerk je deze in je eigen cinematografische visie. Welke stijlkeuze maak je en hoe verhoudt zich deze keuze tot je verhaal en hoe leer je je eigen stijl te herkennen die past bij je scenario? Al deze vragen worden beantwoord tijdens de opleiding. Tevens gaan we uitgebreid in op de compositie als tool om je verhaal beter te vertellen.

Vervolgens gaan we in op kaders en compositie; de volgende stap in het creëren van een visie. Welke kaders gebruik je? En hoe kun je spelen met verschillende kaders? Wanneer ga je bewust over de as en wat zijn hierin de mogelijkheden?

Met veel hands-on oefeningen tijdens de les leer je: de camera kennen, ontwikkel je je eigen visie en ontdek je de wereld van beeldtaal. Het veelvuldig analyseren van films en genres behoort hier uiteraard ook bij. Tevens is het hebben van een eigen visie belangrijk omdat dit de uitstraling van jouw film bepaalt. Het geeft je film een eigen identiteit en maakt jouw film uniek.

Naast het bepalen van je visie ga je aan de slag met decoupage. Je krijgt alle tools en programma’s aangereikt om een perfecte decoupage te kunnen maken. Je decoupage (opdelen van een scène in shots) is een belangrijk onderdeel van je film aangezien je als regisseur vaak te maken kunt krijgen met tijdsdruk op de set. Tevens leren we je “vrij” te blijven in je decoupage om je acteurs voldoende vrijheid te geven in hun spel.

Welke stijl past bij jouw verhaal? Ga je voor handheld? Waar zitten de details? Welke lenskeuze gebruik je om jouw verhaal te vertellen? Welke sfeer past het beste bij jouw verhaal? De essentie van de decoupage is het maken van een draaiboek voor jouw korte film waarin je rekening houdt met al deze vragen.

Tijdens het programma onderdeel licht ga je op zoek naar jouw eigen visie op licht. Licht geeft sfeer en emotie aan je film. Iedereen heeft een andere kijk op licht maar hoe bepaal je welk licht bij welke sfeer past? Maak je gebruik van kunstlicht of natuurlijk licht? Ook kleuren licht komen aan bod.

Licht en kleur zijn onmisbaar in je cinematografische visie. Je gaat met behulp van professionele licht apparatuur alle mogelijkheden ontdekken van licht en kleur. Uiteraard leer je ook natuurlijk licht gebruiken. De keuze in licht is van essentieel belang voor de sfeer van jouw film.

Amsterdam Film School is een particuliere school en er is geen studiefinanciering mogelijk. Als omschreven bij ‘Prijs van de Opleiding’ kun je de onderwijssom maandelijks in delen betalen. Zo hoef je niet in één keer de volledige cursussom over te maken en kun je de kosten over meerdere maanden spreiden.

Na de Module Cinematografie beschik je over een goede technische basis voor het maken van je film. De volgende stap zet je tijdens de Module Productie waar je gaat werken aan de pre-productie en productie.

De Module Cinematografie maakt onderdeel uit van ons uitgebreide curriculum. Hieronder kun je de samenstelling van ons curriculum vinden alsook onze andere opleidingen.

Opname