De Module Montage is de vierde module van onze uitgebreide Opleiding Regie Fictie. Tijdens deze module staat het monteren van jouw korte film centraal. Je leert de basisvaardigheden om je film zelf te monteren. Hoe blijft de kijker geboeid, heeft jouw film de juiste spanningsbogen? Brengt je film nog steeds de juiste boodschap over? Indien je zelf een editor kent met wie je wilt werken is dat ook mogelijk. Deze editor dient zich dan wel aan de oplevering van de verschillende versies te houden zoals deze tijdens de module gepland staan.

Aan het einde van de opleiding heb je de slotmontage afgerond en heb je jouw korte film gemonteerd.

Het monteren van beeldmateriaal met behulp van Adobe Premiere Pro CC waarbij je de algemene montage workflow leert toe te passen op jouw project. Tijdens deze module werk je samen met een editor. Je sluit de module af met je eigen korte film.

De Module Montage is ontwikkeld voor diegenen die de Module Opname succesvol hebben afgerond.

Het totale programma neemt 9 weken in beslag. Je kunt kiezen voor overdag van 09:00 – 16:00 uur (m.u.v. zaterdag van 09:30 – 16:30 uur) of de namiddag + avond van 15:00 – 21:30 uur.

Centraal tijdens deze module staat het doorlopen van een goede montage workflow. Je leert de technische aspecten van montage te beheersen om vervolgens je project efficiënt in te delen zodat je flexibel al je creativiteit kunt toepassen in je project.

Nadat je hebt geleerd om efficiënt een algemene workflow toe te passen werk je de montage verder uit. Hoe bouw je gestructureerd een montage op? Je leert beeldmateriaal naar waarde te beoordelen middels het spotten van materiaal en het opzetten van rushes. Na het spotten en beoordelen van je rushes begin je met de volgende stap; het produceren van je eerste edit.

Het ritme van je montage is essentieel; door middel van tijdverruiming en verdikking leer je jouw verhaal beter te vertellen en maak je kennis met de kracht van montage.  Je leert spanningselementen en momenten van aandacht te creëren of te benadrukken. Hoe zorg je door middel van ritme dat de kijker geboeid blijft?

Je werkt toe naar een zogeheten ‘Picture Lock‘. Je loopt door je montage heen om te beoordelen of jouw verhaal op de juiste manier verteld is. Tijdens deze fase is het belangrijk om te kijken of je boodschap goed overkomt. Je beheerst het technische gedeelte, maar komt jouw verhaal dramatisch gezien tot zijn recht?

Na de ‘Picture Lock‘ ligt de focus op de nabewerking; er wordt aandacht besteed aan geluidsnabewerking, kleurcorrectie en grafische elementen. Tevens komt het werken in een professionele omgeving en samenwerking met externe partijen aan bod. De audio klopt, de grafische elementen en kleurcorrectie zijn toegepast; nu is het tijd voor je slotmontage!  Dit is het laatste onderdeel van de montage waarin alles samenkomt. De docent beoordeelt je laatste edit en geeft indien nodig de laatste tips om de montage af te ronden van jouw perfecte korte fictie film.

Aan het einde van de Module Montage heb je het beeldmateriaal van jouw korte film gemonteerd en gereed voor distributie.

De Module Montage maakt onderdeel uit van ons uitgebreide curriculum. Hieronder kun je de samenstelling van ons curriculum vinden alsook onze andere opleidingen.