Startdatum en lesrooster

Startmoment

INTRODUCTIE

Module 3 – Kleurcorrectie en Grading

Lesduur: 8 weken, 1 dag per week (à 6 uur)
Software: DaVinci Resolve. (gratis te downloaden)

De rol van een colorist kun je omschrijven als een combinatie van techniek en creativiteit. Je bent bekend met de verschillende camera’s en hun opname formaten en kunt adviseren welke workflow het meest geoptimaliseerd is voor hoge kwaliteit eindproducties op film of video. Videobeelden kunnen soms net wat te rood of te blauw gefilmd zijn. Of soms springen bepaalde kleuren niet genoeg in het oog. Elke ruimte waar een lichtbron is, heeft een bepaalde kleurtemperatuur. Natuurlijk licht, daglicht, kaarslicht en maanlicht, hebben ieder hun eigen kleurtoon. Een camera moet hierop ingesteld worden, zodat de videobeelden ook de juiste kleurweergave hebben. Het komt wel eens voor dat een ruimte belicht is door meerdere lichtbronnen met verschillende kleurtemperaturen. Dan is het lastig om een camera juist in te stellen.

Tijdens de montage worden de kleuren aangepast zodat ze niet te geel of te blauw zijn. Dit wordt kleurcorrectie genoemd en daar begint ieder proces mee: je beoordeelt de objectieve waarden van de verschillende kleuren en lichtwaardes aan de hand van vectroscopen en waveforms. Er wordt in deze module gewerkt met DaVinci Resolve. We behandelen alle tools die het pakket biedt en hoe je kleur en contrast kunt beoordelen en aanpassen. De kracht van DaVinci Resolve zit hem in het uitvoeren van kleur correcties op een deel van het beeld. Om deze delen van het beeld te selecteren gaan we tijdens de cursus in op de tools zoals, Power Windows, Qualifier Keys en Custom Curves. Met Serial Nodes kun je aparte correcties maken die na elkaar worden uitgevoerd of verschillende correcties uitvoeren met Layer en Parallel Nodes.

Je leert werken met de motion tracker tool. Met deze tool is het niet meer nodig om handmatig alle keyframes in te stellen. Wanneer kleuren worden aangepast met als doel om een bepaalde sfeer te creëren spreek je van colorgrading. Kleuren worden bijvoorbeeld bewust geler gemaakt om de film een warmer gevoel te geven of blauwer om een killere atmosfeer te creëren. Kleur correctie is het juist weergeven en uitbalanceren van de kleur. Colorgrading is het bewust aanpassen van de kleuren om hiermee een emotie of sfeer over te brengen op de kijker. Als laatste komt het exporteren van je materiaal aan bod. Voor deze module is een basiskennis van montage vereist.

Benieuwd naar het verhaal van een student van de opleiding? Lees deze hier.

Je verder verdiepen in beeldbewerking en het leren toepassen van color grading in je film montage project.

Deze module is ontwikkeld voor kandidaten die interesse hebben in de basisprincipes van Kleurcorrectie.

Het totale programma neemt 8 weken in beslag. Je kunt kiezen voor overdag van 09:00 – 16:00 uur (m.u.v. zaterdag van 09:30 – 16:30 uur) of de namiddag + avond van 15:00 – 21:30 uur.

KOSTEN

Bij de Amsterdam Film School betaal je via automatisch incasso. Je kunt de onderwijssom in maandelijkse termijnen betalen. Indien je de opleiding volledig vooruit betaalt, ontvang je een betalingskorting van 3% over je volledige onderwijssom.

Na inschrijving sturen we je de factuur een maand vóór de startmaand van jouw opleiding.

ONDERWIJSTARIEFTOTAALPRIJS MODULE
Bij inschrijving één moduleEUR 950,-
Bij inschrijving tweede moduleEUR 855,- (10% korting)
Bij inschrijving derde of meer modulesEUR 855,- (10% korting)

Amsterdam Film School is een particuliere school en er is geen studiefinanciering mogelijk. Als omschreven bij ‘Prijs van de Opleiding’ kun je de onderwijssom maandelijks in delen betalen. Zo hoef je niet in één keer de volledige cursussom over te maken en kun je de kosten over meerdere maanden spreiden.

Onze algemene voorwaarden die van toepassing zijn op ons onderwijs kun je lezen via deze link. Door inschrijving bij Amsterdam Film School verklaar je je akkoord met onze voorwaarden.

INSCHRIJVING

Startdatum en lesrooster

Les

Lestijden

Startmoment

Meer weten over de andere montage modules?

LOCATIE

Amsterdam

Paasheuvelweg 5 , 1105 BE Amsterdam, Nederland

Eindhoven

De Lismortel 23, 5612 AR Eindhoven, Nederland

VERVOLG

Na afronding van deze module ben je klaar voor de Module After Effects.

ONS VOLLEDIGE CURRICULUM

De Module Kleurcorrectie en Grading maakt onderdeel uit van ons uitgebreide curriculum. Hieronder kun je de samenstelling van ons curriculum vinden alsook onze andere opleidingen.

Basis van Monteren

Gevorderde montage