Over deze masterclass

Na meerdere succesvolle Storytelling masterclasses, keert John terug met een masterclass Interviewtechnieken (2,5 uur).

Onderwerp

In de Masterclass Montage gaat John Appel in op de afrondende fase van het proces van filmmaken. Natuurlijk wordt bij de montage je film opnieuw gevormd en worden er belangrijke keuzes gemaakt in je vertelling. John laat aan de hand van eigen werk en inspiratiebronnen zien wat de dramatische functie is van montage en welke keuzes daarin van belang zijn. Als zeer ervaren en wereldwijd bekende filmmaker kan hij je alles vertellen over de realisatie van je documentaire.

Aanmelden & Data

Meld je nu aan!

Datum:

5 februari 2019

19:30 tot 22:00 uur

John Appel:

John Appel studeerde af aan de filmacademie met de documentaire Radio Daniëlle. Deze werd bekroond als Beste Studentenfilm. In 1993 maakte hij vervolgens zijn eerste bioscoopdocumentaire Johnny Meijer, o.a. genomineerd voor een Gouden Kalf. Daarentegen drong hij bij het grote publiek door met zijn film over André Hazes, Zij gelooft in mij, winnaar van het Idfa 1999 en meest succesvolle bioscoopfilm van de laatste 60 jaar.

Overige documentaires: The Last Victory (Beste Europese Documentaire 2004), The Player (IDFA Beste Nederlandse Documentaire) en Wrong Time Wrong Place (Opener IDFA, diverse internationale prijzen)

Binnenkort verschijnt zijn film De Stem van Nederland, een portret van de tijdgeest van nu aan de hand van toespraken op bruiloften en partijen.

Naast documentairemaker is John Appel mentor van jonge filmmakers in binnen- en buitenland, o.a. Greenhouse Development Programme, Aristoteles Workshop, Binger Instituut e.v.

Kenmerkend voor John Appel is dat zijn documentaires vaak gaan over normale mensen en eenzame helden. Het gaat vaak over melancholiek, herinneringen en leven en dood. Hij maakt films op basis van de juiste mix van onderzoek en intuitie en zoekt vooral naar de kwetsbaarheid van mensen. Hij vindt het belangrijk om niet zo veel mogelijk materiaal te schieten, maar het juiste materiaal en tijd buiten de camera te besteden met de hoofdpersonen.

John Appel: 'Een documentaire maak je vooral zonder camera’.

Meer Masterclasses

Amsterdam Film School