EERST VOLGENDE STARTMOMENT

Data Zomervakantie 2024:
8 juli t/m 25 augustus

Wil je deze zomer een week lang creatief bezig zijn met film en vooral zelf aan de slag gaan en ook nog eens Amsterdam ontdekken?
Dan is onze Summer School echt iets voor jou!

We hebben een uitgebreid programma voor je samengesteld waarin je kennis maakt met de verschillende disciplines van film maken (fictie en documentaire) alsmede acteren en monteren. Zo krijg je van alles wat mee en draai je je eigen film.

Samen met je medestudenten ga je erop uit en maak je een reportage van Amsterdam met professionele camera’s. Daarnaast film je een scène waarin je ofwel acteert, het camerawerk verzorgt of waarin je de regie in handen hebt. Elke ochtend en middag ben je bezig met film in de breedste zin van het woord.

We eindigen de week met een screening van jouw eindfilm in onze eigen bioscoop. De vertoning is uiteraard ook voor familie en vrienden en je ontvangt een certificaat van deelname.

We hebben ook een Engelstalige versie van ons zomer programma. Klik hier voor meer informatie.

Het doel van de Summer School is om een week lang het filmvak te proeven en een eigen film te maken samen met je medestudenten. Of je nu van camera, acteren, regisseren of monteren houdt, alles komt aan bod!

Voor elke filmliefhebber vanaf 15 jaar.

Je hebt een week lang van maandag tot en met vrijdag iedere dag les van 9:00 tot 15:00 uur. Ook kun je gebruik maken van de camera’s en lokalen, van de zon genieten voor de deur of lekker Amsterdam in!

Op de eerste dag van onze Summer School begin je met een kennismaking met de groep en de docent. Na de introductie ga je gelijk aan de slag. Je leert alle mogelijkheden van de camera kennen en je draait je eerste shots. We behandelen welke shots je allemaal kunt maken en daarnaast ook wat het doel is van zo’n shot. Door het zelf gelijk te doen leer je hoe je kunt filmen op deze eerste dag.

Nu je kennis hebt gemaakt met de groep en de camera’s maken we groepjes en schrijf je een plan voor een kort interview. Je interviewt je medestudent en maakt gebruik van de camera’s en de verschillende shots waar je alles over hebt geleerd tijdens het eerste gedeelte van de dag.

Zonder acteurs en actrices is het heel lastig om een film te maken en daarom leer je op de tweede dag alles over acteren zodat je misschien straks wel in één van de films kunt spelen. Met verschillende speloefeningen en handige feitjes en tips maak je kennis met het vak acteren.

Nadat je in de ochtend alles hebt geleerd over acteren ga je je kennis gebruiken in een scène. Mocht je het minder leuk vinden om te acteren niet getreurd: de scènes moeten natuurlijk ook geregisseerd en gefilmd worden en daar is wellicht voor jou een belangrijke rol weggelegd.

Tijdens de derde dag ga je een reportage maken van Amsterdam. In de ochtend begin je op school met het schrijven van een plan. Wat ga je filmen? Wie ga je filmen en waarom? Welke shots heb je nodig? Ga je alles op een statief draaien of uit de hand? Als je je plan af hebt lunch je eerst op school waarna je in groepjes op school blijft of de stad in gaat.

Je hebt de hele middag om jouw eigen reportage te maken en zoveel mogelijk beelden te schieten. Als je klaar bent kom je terug naar school en zorg je ervoor dat al jouw beelden veilig op de computer staan.

Tijdens de eerste drie dagen ben je vooral heel veel bezig geweest met het filmen van verschillende situaties. Je hebt een interview afgenomen, een scène gefilmd en je reportage van Amsterdam gedraaid. Nu is het tijd om eens te kijken hoe al deze beelden er eigenlijk uit zien. Wat kun je er allemaal mee en hoe werkt montage nu eigenlijk? Heb je alle momenten wel lang genoeg opgenomen en had je misschien iets meer moeten filmen of zijn de shots te lang? Tijdens deze vierde dag leer je alles over monteren en maak je een eerste edit!

De vijfde en tevens laatste dag kies je samen met de groep welk onderdeel je het leukste vond en waar je nog meer van zou willen leren. Zo kun je in de ochtend nog een scène opnemen, of doorgaan met monteren of nog Amsterdam ingaan om te filmen. Maar na de lunchpauze rond je het af en maak je samen met je medestudenten je eindfilm voor de certificaat uitreiking om 15:00 uur.

Tijdens de certificaat uitreiking en screening van de eindfilms zijn familie en vrienden van harte welkom om te komen kijken naar je eindresultaat!

Het programma van Amsterdam Film Summer School is inclusief:

Vijf (5) dagen les en coaching van enthousiaste docenten uit het filmvak

Beschikking over professionele apparatuur, van camera tot montage

Een certificaat uitreiking en feestelijke afsluiting met familie en vrienden

Niet inbegrepen: Wil je het maximale halen uit de Summer School en ook in Amsterdam overnachten voor het ultieme vakantiegevoel? Je kunt overnachten in het nabij gelegen A&O Hostel. Dit gebouw ligt om de hoek bij Amsterdam Film School in Amsterdam Zuid-oost. Hier kun je tijdens de vrije uren een drankje drinken, fietsen huren of naar de bioscoop gaan met medestudenten.

Het zomerprogramma wordt vooraf in rekening gebracht. Hieronder vind je de prijzen van de Summer School.

ONDERWIJSTARIEFPRIJS GEHELE PROGRAMMA
Summer SchoolEUR 595

Bij Amsterdam Film School kun je betalen per incasso of bankoverschrijving. Je kunt de onderwijssom in maandelijkse termijnen betalen.

Na inschrijving sturen we je de factuur een maand vòòr de startmaand van jouw opleiding.

Paasheuvelweg 5, 1105 BE Amsterdam, Nederland

De Lismortel 23, 5612 AR Eindhoven

Na de Summerschool kun je de Vooropleiding Filmmaken volgen. Of kiezen uit de hoofdopleidingen voor de  Opleiding Regie Fictie of Documentaire. Je hebt ook de mogelijkheid om de uitgebreide Montage Opleiding te volgen of één van onze Masterclasses.