Nu ook in Eindhoven!

VOOROPLEIDING CAMERA ACTEREN

Gedurende de Vooropleiding Camera Acteren maak je in tien weekenden kennis met de belangrijkste aspecten van camera acteren. Wil jij altijd al in een speelfilm of serie spelen en heb je ambitie om filmacteur of -actrice te worden? Wacht dan niet langer en realiseer je dromen en maak een goede start met onze Vooropleiding Camera Acteren. We behandelen verschillende acteertechnieken in een veilige omgeving zodat je na het afronden van de opleiding zelfverzekerd aan de slag kunt voor de camera. Je leert te improviseren, je neemt deel aan een auditie en we behandelen  tekst interpretatie. Uiteindelijk acteer je zelf een scène voor de camera op een film set. De vooropleiding wordt aangeraden om succesvol te kunnen deelnemen aan de toelatingsrondes van onze uitgebreide Opleiding Camera Acteren. Uiteraard biedt de vooropleiding je ook de kans om te proeven van het vak camera acteren. Wist je dat als je na het afronden van de Vooropleiding Camera Acteren wordt aangenomen op de Hoofdopleiding Camera Acteren je de Vooropleiding van ons cadeau krijgt?

DOEL

Het doel van de Vooropleiding Camera Acteren is om jou in tien weekenden een solide basis te geven als acteur of actrice. Je leert hoe het is om voor de camera te spelen en tevens naar jezelf te kijken als acteur. Maar je begint met de basis van acteren, wat houdt het eigenlijk in? Hoe kun je als acteur tekst tot leven laten komen? Na de vooropleiding heb je meerdere malen voor de camera gestaan en kun je na een succesvolle auditie doorstromen naar de uitgebreide Opleiding Camera Acteren. De vooropleiding is geschikt voor beginnende acteurs en actrices met weinig of geen ervaring in camera acteren.

SPEL ELEMENTAIRES

Je maakt kennis met de groep waar je de komende periode mee gaat samenwerken om jezelf te ontwikkelen als acteur. Tijdens de introductie gaan we dieper in op elementaire spellessen zoals jezelf presenteren, camera acteren, tekst interpretatie en improvisatie. Ook krijg je antwoord op de vraag: wat houdt acteren in? Welke mogelijkheden en vormen zijn er? Hoe leer je te denken als een acteur of actrice? Hoe kun je je inleven en wat zijn de do’s and don’ts?

TEKST BEHANDELING

Tekst is een belangrijk onderdeel van acteren maar tekst behandeling is nog belangrijker want je kunt je tekst nog zo goed kennen maar wat doe je er precies mee? Hoe lees je als acteur nu eigenlijk een tekst? Interpreteer je al gelijk wat er staat of lees je eerst eens goed wat er echt bedoeld wordt? Een schrijver heeft met een duidelijk doel de scène geschreven maar kun je dat als acteur ook toepassen? In deze fase leer je alles over tekstbegrip en de handige manieren die er zijn om je optimaal voor te bereiden op een scène.

SCENE ANALYSE

In deze fase gaan we in op het analyseren van een scène. Wat staat er geschreven en wat kun je er qua spelkeuzes uithalen? Waar zitten de verschillende lagen en hoe zorg je dat je een scène niet constant hetzelfde speelt? Je leert de basis van het spelen met strategieën en doelen. Een personage heeft altijd een doel in een scène maar hoe ontdek je zo’n doel als je een scène analyseert? Tijdens dit onderdeel draait het vooral om te leren hoe je een scène vanuit verschillende perspectieven kunt bekijken en dat je weet hoe een scène is ingedeeld.

AUDITIES

Audities zijn vaak een struikelblok voor een acteur omdat er veel van af hangt. Tijdens de vooropleiding zet je de eerste stappen in auditeren en castings. Je leert om jezelf voor te stellen en je gemakkelijk te voelen tijdens audities. Wat staat je allemaal te wachten als je een auditie hebt? Hoe kun je je goed voorbereiden op een auditie? En vooral, wat laat je zien tijdens een auditie? We geven je handige tips zodat je ontspannen kunt deelnemen aan een casting.

IMPROVISEREN

Improviseren is een essentieel onderdeel van acteren en het wordt vaak onderschat. Tijdens improviseren is het de kunst om te blijven luisteren en te reageren op je tegenspeler en te allen tijde mee te gaan in het verhaal. Als je improviseert is het belangrijk om samen met je mede-acteur het verhaal te vertellen en elkaar daarin uit te dagen. Maar hoe doe je dit en welke valkuilen zijn er in het improvisatie spel? Door samen met je medestudenten te spelen leer je hoe je kunt improviseren en hoe je het verhaal kunt blijven vertellen.

CAMERA ACTEREN

Het laatste onderdeel van de vooropleiding is “Camera Acteren”. Wat is nu het verschil tussen camera acteren en het acteren op toneel? Hoe kom je over op camera en hoe leer je als acteur naar jezelf te kijken zonder een waardeoordeel te vellen? Het is belangrijk om naar jezelf te leren kijken en je bewust te worden van je talenten en je aandachtspunten. Hoe kun je ervoor zorgen dat je je op je gemak voelt als je voor de camera staat? De camera ziet alles en dus ook wanneer je zenuwachtig bent of je je niet volledig overgeeft aan het moment. Tijdens deze laatste fase leer je voor het eerst scènes te spelen voor de camera zodat je klaar bent om een volgende stap te nemen in je carrière als acteur. Ook kun je deelnemen aan de toelatingsrondes van de uitgebreide Opleiding Camera Acteren.

Aanmelden & Startdata

Startweek Aug. 2022 = week 35 (vanaf ma 29-08-2022)

PRIJS:

EUR 675,-

(gespreid betalen mogelijk)

DUUR:

10 weken

Keuze uit:

dinsdagen/woensdagen (19:00 – 22:00)

zaterdagen (10:00 – 13:00)

GOED OM TE WETEN:

Volg eerst de vooropleiding Camera Acteren en indien je wordt aangenomen op de hoofdopleiding krijg de prijs van je vooropleiding cadeau!

Meer informatie aanvragen

Introductiegesprek inplannen