Nu ook in Eindhoven!

INTRODUCTIE SPEED-COURSE FILMMAKEN

Het doel van de Speed-course Filmmaken is om een week lang het filmvak te proeven en een eigen korte film te maken samen met je medestudenten. Of je nu van camera, acteren, regisseren of monteren houdt, alles komt aan bod!

Je maakt kennis met de verschillende disciplines van film maken (fictie en documentaire) alsmede acteren en monteren. Zo krijg je van alles wat mee en draai je je eigen korte film.

Zo ga je er samen met je medestudenten op uit en maak je bijvoorbeeld een reportage van Amsterdam met professionele camera’s. Daarnaast film je een scène waarin je ofwel acteert, het camerawerk verzorgt of waarin je de regie in handen hebt.

FILMEN

Je leert alle mogelijkheden van de camera kennen en je draait je eerste shots. Welke shots heb je allemaal? En natuurlijk heel belangrijk: wat het doel is van zo’n shot? Doordat je tijdens de lessen direct alles in praktijk uitprobeert leer je al snel hoe je een verhaal kunt vertellen doormiddel van film. Je schrijft een kort plan en interviewt een van je medestudenten. Hierbij maak je gebruik van de camera’s en de verschillende shots waar je alles over hebt geleerd.

ACTEREN

Naast het filmen en houden van interviews maak je ook kennis met het vak acteren. Je krijgt verschillende speloefeningen, handige feitjes en tips en je leert hoe je je kunt transformeren naar je rol. Hoe kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat de tekst echt gaat leven? Wat zijn goede manieren om je tekst te leren? Nu je deze kennis hebt pas je dat toe door zelf een scene te spelen.

Mocht je het minder leuk vinden om te acteren dan kun jij als regisseur, geluidsman/vrouw of cameraman/vrouw aan de slag als de scenes gespeeld worden. We zorgen er altijd voor dat iedereen een functie heeft wat het beste bij hem/haar past.

REGISSEREN

Naast het regisseren van acteurs kun je er ook voor kiezen om een korte item te regisseren. Je schrijft hiervoor een plan en waarin je voor jezelf een aantal zaken helder krijgt. Zoals wat ga je filmen? Wie ga je filmen en waarom? Welke shots heb je nodig? Ga je alles op een statief draaien of uit de hand? Als je je plan af hebt kun je in duo’s het item gaan draaien. Dit kan en mag rondom de school. Als je klaar bent kom je terug naar Amsterdam Film School en zorg je ervoor dat al jouw beelden veilig op de computer staan.

MONTEREN

In de eerste lessen van de cursus ben je vooral veel bezig geweest met het filmen van verschillende situaties. Je hebt een interview afgenomen, een scène gefilmd of je item gedraaid. Nu is het tijd om eens te kijken hoe al deze beelden er eigenlijk uit zien. Wat kun je er allemaal mee en hoe monteer je al het materiaal tot een goede film? Je maakt kennis met montage en maakt een eerste edit!

KORTE FILM

In de laatste fase van de cursus kies welk onderdeel je het leukste vond en waar je nog meer van zou willen leren. Zo kun bijvoorbeeld nog een scène opnemen, monteren of extra shots draaien voor je item. Uiteindelijk zorg je er zelf voor dat je een eindfilm hebt welke je aan het einde van de cursus kunt presenteren.

Aanmelden & Startdata

Summerschool 2024

Eindhoven:
Maandag 8 juli
Dinsdag 9 juli
Woensdag 10 juli
Donderdag 11 juli
Vrijdag 12 juli

Amsterdam:
Maandag 8 juli
Dinsdag 9 juli
Woensdag 10 juli